Hoe kom je als advocaat anno 2018 aan (straf)zaken?

van-essen-9051

Het beroep strafrechtadvocaat is hot. Hot onder juristen, gezien de enorme stijging aan strafrechtadvocaten. En hot omdat ‘crime’ nu eenmaal een hot topic is in de media. En waar ‘crime’ is, heb je strafrechtadvocaten. Toch hoor ik regelmatig onder strafrechtadvocaten, dat het niet makkelijk is om voldoende en ook leuke zaken te krijgen. De opkomst van de strafbeschikking waarbij het OM zonder advocaat een zaak afdoet heeft hier ook in negatieve zin aan bijgedragen. Je praktijk opbouwen door het veelvuldig lopen van piketten, zoals vroeger het geval was, lukt de laatste jaren niet meer. Ik geef je 3 manieren waarop je als advocaat (op integere wijze) aan zaken kunt komen. Niet alleen strafzaken, maar ook zaken in andere rechtsgebieden.

1. Blink uit in je werk

Misschien een dooddoener, maar cliënten genereer je in de eerste plaats, door ‘het’ simpelweg beter te doen dan andere advocaten. Dat klinkt misschien een beetje arrogant, maar zo is het niet bedoeld. Ik pretendeer absoluut geen juridisch wonder te zijn. Evenmin over verbaal of schriftelijk onderscheidende kwaliteiten te beschikken. En toch weten voldoende cliënten al sinds 16 jaar de weg naar mij te vinden. Ook in tijden dat social media nauwelijks bestond en mijn gezicht nog niet op tv te zien was.

Hoe doe je dat dan? Mijns inziens op in ieder geval 5 manieren:

  1. Lees een dossier grondig en geconcentreerd en stel een goede strategie op voordat je de eerste keer met je cliënt spreekt.
    Je weet waar je het over hebt en komt meteen met een plan. Dat laat je kunnen en daadkracht direct zien.
  2. Praat rustig en op het niveau van je cliënt, zodat deze je begrijpt en daadwerkelijk een uitwisseling van informatie plaatsvindt.
    Je zit er niet voor jezelf maar voor die ander. Wees dus ook bewust van hoe je overkomt op die ander. En begrijp dat je cliënt je belangrijkste bron van informatie is.
  3. Doe direct vanaf aanvang van een zaak zo snel mogelijk alles wat binnen je (juridische) mogelijkheden ligt om de verdediging uit te bouwen.
    Ga naar plaats delict als nodig, neem contact op met experts die jou kunnen informeren waar je eigen kennis ontbreekt, vraag om onderzoek, ga naar de rechter als er iets te bespreken valt over deze onderzoeken of een hechtenis.
  4. Informeer je cliënten regelmatig, blijf goed bereikbaar en kom je beloftes na. Doe geen toezeggingen.
    Je kunt nog zo hard werken aan iemands zaak, maar als je cliënt niets hoort of ziet, gebeurt er in zijn of haar beleving ook niets. Je werkt voor die cliënt, niet voor jezelf of de bühne.
  5. Breng in de rechtszaal op gestructureerde, heldere en bondige wijze je standpunten naar voren.
    Liefst met enige passie voor het verhaal dat je brengt en in woorden die ook voor je cliënt te volgen zijn. Vraag vooral in het begin om feedback van luisteraars. Zo heb ik een keer van een rechter te horen gekregen dat ik te lang van stof was en te veel herhaalde. Hij had helemaal gelijk. Daar moest ik aan werken en het blijft een punt van aandacht. Pleit het liefst zo los mogelijk van papier, zonder de structuur te verliezen. Kijk rechters aan. Niets is zo vervelend en saai als het voorlezen van een langdradig pleidooi, hoe inhoudelijk juridisch steekhoudend ook.

2. Wees op representatieve wijze zichtbaar als advocaat

Om te beginnen bij het woord ‘representatief’. Hoewel de meningen daarover ongetwijfeld uiteen lopen, is mijn stelling dat vooral in wat grotere strafzaken, cliënten ook het gevoel willen hebben bij ‘de advocaat’ te zijn. Niet bij de plaatselijke kringloopwinkel. Geef cliënten dus ook dat gevoel.

  • Zorg dat je een representatief kantoor hebt.
  • Zorg dat je er zelf representatief uitziet.
  • Zorg dat je medewerkers representatief zijn.
  • Zorg dat je je dossiers geordend hebt als je een bespreking of zitting in gaat.
  • Sta mensen netjes te woord.

Kortom, wees de beste versie van jezelf. En vraag dat ook van je medewerkers. Met het woord ‘zichtbaar’ bedoel ik, dat je jezelf zult moeten laten zien op alle mogelijke manieren. Dat doe je al als je je werk in zijn totaliteit net iets beter doet dan een ander. Vanzelfsprekend binnen jouw specifieke talenten. Vind die talenten en ontwikkel ze zover je kunt. Het heeft geen zin je voor te doen als een ‘mr. Spong’, in mijn ogen een juridisch wonder, als jouw kwaliteiten liggen in het in 180 graden laten draaien van een verhaal in een kort en bondig pleidooi, zoals mr. Plasman kan.

Kies een paar talenten of specifieke interesses in rechtsgebieden of zaken uit en profileer je daarop. Laat zien dat je op die specifieke punten een van de beste bent. Probeer niet te doen alsof je alles kunt, omdat je niemand zult overtuigen dat je op al die vlakken de beste bent. En cliënten willen, terecht, voor hun specifieke probleem, de beste advocaat.

Maar jezelf zichtbaar maken kan anno 2018 nog op zoveel meer manieren dan 16 jaren geleden! Ik noem er een paar:

  • Maak een mooie website die goed laat zien wie je bent en wat je doet. Laat lange teksten achterwege maar zorg voor mooie foto’s en korte pakkende teksten.
  • Open een Linkedin account waarin je laat zien wat je doet en kunt.
  • Open een Facebook en/of Instagram account zodat je kunt laten zien wie je bent en wat je doet.
  • Open een Twitter account.

En wees zo actief mogelijk op deze accounts! Heb je een interessante kwestie in een zaak of in de actualiteiten gezien? Benoem dat op deze accounts. Geef je mening, geef je visie.

  • Open een Youtube kanaal en plaats bijvoorbeeld vlogs over boeiende onderwerpen.
  • Schrijf redacteuren aan van (online) kranten.

Als je echt vindt dat iets breder onder de aandacht dient te worden gebracht, mail redacteuren van (online) nieuwskanalen met kort en duidelijk je bericht en wat er voor hén nieuwswaardig en actueel aan is. Bel er desnoods achteraan.

  • Tot slot: neem de kans aan om tv-werk te doen.

Vaak krijg ik als onder andere crime deskundige bij RTL Boulevard de vraag; hoe heb jij dat geregeld? Ik wil ook wel bij de tv. Ik moet daar altijd een beetje om glimlachen. Alsof dat iets is dat ik ‘geregeld’ heb middels een belletje of mailtje. Nee, mocht je ambitie liggen bij tv-werk als manier van acquireren, dan zul je vanzelf worden benaderd indien je je op voornoemde manieren zichtbaar hebt gemaakt als expert op jouw gebied. Als je hebt laten zien dat je je weet te onderscheiden van je vakgenoten op een positieve manier, binnen jouw talenten. En je daarnaast een duidelijk mening hebt en deze mening in normale woorden kenbaar kunt maken. Hoe je verder omgaat met tv als je daar eenmaal voor wordt gevraagd, is een onderwerp dat wat te ver gaat voor deze blog. Wellicht in een volgende:-)

3. Creëer content die nuttig is voor je doelgroep

Als je werk op niveau is en je op een representatieve manier zichtbaar bent voor de buitenwereld, dan is het tot slot nog de kunst om content te creëren waar je doelgroep iets aan heeft. Hoe vaak gebruik je zelf niet Google om een vraag beantwoord te krijgen, om een oplossing voor een probleem, een product of dienst te vinden?

Dus schrijf over die onderwerpen waarin je werkzaam bent of wilt geraken. Geen nietszeggende stukjes of juist te lange complexe juridische verhalen. Je schrijft niet voor de Hoge Raad maar voor burgers, potentiële cliënten. Dus pak een relevant en interessant onderwerp en schrijf hierover in, laten we zeggen, 1 pagina een interessant stuk. Geef voldoende informatie om een potentiële cliënt te laten zien dat je weet waar je het over hebt en je de juiste advocaat voor dat probleem bent. Schrijf niet één stuk, maar meerdere stukken hierover. Hou de actualiteiten over dit onderwerp bij en geef je visie op die ontwikkelingen op alle voornoemde kanalen. Schrijf je stukken voor je website, biedt ze aan bij verschillende online nieuwskanalen die er mogelijk interesse in hebben.

Wijs je connecties op Linkedin, Twitter, Facebook, Instagram via posts en links naar het bestaan van je blog of artikel, zodat dit een breder bereik krijgt. Zodra een potentiële cliënt zit met een kwestie waarover jij jezelf blijkens een zoekslag op Google veelvuldig hebt uitgesproken, reken maar dat deze cliënt de weg naar jou weet te vinden!

Ik wens alle (aankomende) vakbroeders en zusters veel succes maar vooral ook plezier bij de uitvoering van voornoemde tips!

mr. Marielle van Essen (advocaat)
Advocaat bij en tevens oprichter van Van Essen Advocaten in Amsterdam
Juridisch/crime deskundige bij onder andere RTL Boulevard

https://www.sdu.nl/blog/hoe-kom-je-als-advocaat-anno-2018-aan-strafzaken.html

Deel dit bericht:
Gerelateerde Posts